fbpx

Vi skal tage skolevægring i Dragør mere alvorligt

Skolevægring i Dragør skal undgås. At gå i skole skal være forbundet med nysgerrighed, fællesskab og tryghed. Men for flere og flere børn i hele landet – og i Dragør – er virkeligheden en anden. De oplever uro, stress, angst og mistrivsel, som til sidst gør, at de ikke kan komme afsted.

Det kaldes skolevægring.
Og det er et problem, vi skal tage langt mere alvorligt.

Skolevægring i Dragør er ikke dovenskab – det er mistrivsel

Et barn, der ikke vil i skole, er sjældent et barn, der ikke vil.
Det er et barn, der ikke kan.

Skolevægring handler oftest om mistrivsel – om børn, der føler sig overvældede, ensomme, utrygge eller pressede i skolen. Det kan skyldes mobning eller sociale konflikter i klassen, men også følelsen af ikke at kunne leve op til krav og forventninger. For nogle børn er det faglige pres for stort, for andre er det de mange skift, høje lyde og uforudsigelige dage, der gør hverdagen svær at overskue.

Når man som barn møder en skolehverdag, hvor man konstant skal kæmpe for at følge med – fagligt, socialt eller følelsesmæssigt – kan kroppen til sidst sige fra. Angst, mavepine og søvnbesvær er ofte de første tegn. Og hvis vi som voksne ikke opdager dem i tide, risikerer barnet at miste både tillid til skolen og troen på sig selv.

Skolevægring er derfor ikke et spørgsmål om vilje eller opdragelse. Det er et signal om, at et barn har brug for hjælp – og at systemet omkring barnet skal reagere hurtigt og omsorgsfuldt, før problemerne vokser sig store.

Når man som forælder står i den situation, føles det magtesløst. For mange oplever, at hjælpen lader vente på sig – og at ansvaret flyttes rundt mellem skole, PPR og forvaltning. I mellemtiden bliver barnet mere og mere isoleret. Hvis du ikke allerede har, så vil jeg anbefale dig at se dokumentar-serien ‘Skolens tabte børn’ på DR

Vi skal opdage mistrivsel tidligere

Skolevægring opstår sjældent fra den ene dag til den anden. Der er altid tegn – små signaler, vi som voksne skal lære at reagere på.

Det kan være barnet, der ofte klager over ondt i maven om morgenen.
Eller barnet, der pludselig trækker sig fra klassefællesskabet og mister lysten til fritidsaktiviteter.

Derfor skal vi have en tidlig og systematisk indsats for skolevægring i Dragør:

  • Faste trivselssamtaler i de yngste klasser.
  • Uddannelse af lærere og pædagoger i at spotte tegn på mistrivsel.
  • Tættere samarbejde med forældre, så bekymringer ikke drukner i hverdagens travlhed.

Tidlig indsats er ikke bare billigere – den gør en verden til forskel for barnet.

Skolen skal være et sted, man tør komme

Når et barn udvikler skolevægring i Dragør, handler løsningen ikke kun om at “få barnet tilbage i skolen”.
Det handler om at genopbygge tilliden til skolen.

Derfor skal vi i Dragør arbejde for mere fleksible og individuelle løsninger:

  • Midlertidige deltidstilbud eller små fællesskaber for børn i mistrivsel.
  • Støttepersoner, der kan følge barnet i overgangen tilbage til klassen.
  • Samarbejde med forældre og fritidstilbud, så barnet ikke mister sociale relationer, mens det er væk.

Skolen skal være et trygt sted at vende tilbage til – ikke en kamp, man tvinges ind i.

Jeg vil arbejde for, at skolevægring i Dragør tages alvorligt

Skolevægring i Dragør er ikke kun et forældreproblem. Det er et fælles ansvar.
Hvis vi vil have, at børn trives og lærer, skal vi turde se mistrivsel i øjnene – og handle, når den opstår.

Derfor vil jeg arbejde for, at Dragør Kommune:
✅ Indfører systematisk trivselsscreening i indskolingen.
✅ Etablerer en tværfaglig “tidlig indsats”-gruppe mellem skole og forvaltning.
✅ Udvikler fleksible skoletilbud til børn i midlertidig mistrivsel.
✅ Skaber gennemsigtighed i skolernes fraværsdata, så vi kan følge udviklingen åbent.

Et barn, der bliver hjemme, er et barn, der mister en del af fællesskabet.
Og det har hverken barnet, familien eller fællesskabet råd til.

Dragør skal være det bedste sted at være barn

Når vi forebygger skolevægring i Dragør, skaber vi mere end læring – vi skaber tryghed.
Vi viser børnene, at de kan stole på de voksne omkring dem.

Jeg vil arbejde for, at Dragør bliver et sted, hvor alle børn kan møde skoledagen med mod og glæde – og hvor ingen står alene med mistrivsel.

Hvis du er enig, så håber jeg, at du vil give mig din stemme til kommunalvalget.

Dette website bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge siden, accepterer du brugen af cookies. 

Scroll to Top